tirsdag 11. august 2009

Endelig hekk :)

Etter mange års "gnaging" fra min side er det endelig blitt plantet hekk :D Hurra!!! Jeg tok skjeen i egne hender og bare bestilte...hehe...Og da måtte jo gubben hjelpe til med å få den ned...Han grov hullene med minigraver - uten den vet jeg ikke hvordan vi skulle ha klart å fått det til. Med over 60 planter (2-års planter i potter) og leirete/steinete grunn hadde vi nok brukt dagesvis med håndkraft. Den var nede i jord i løpet av lørdags ettermiddag/kveld :) Fliiinke mannen min :)

Jeg har plantet en Amelanchier alnifolia 'Alvdal' - Heggsøtmispel på norsk ifølge Dragland Planteskole, men ser at den også kalles Bærsøtmispel. Denne er plantet på hele nedsiden av kjørveien av huset og jeg håper virkelig at den bremser vinden som jeg har planlagt. Nyttig er den jo også i og med at den gir bær som kan spises. Håper den vokser foooort :D

I går var jeg i byen en tur og måtte selvfølgelig innom Plantasjen. Salget på stauder var startet - men det var traurige greier... Roser hadde de ikke fått på salg ennå, men jeg kjøpte allikevel tre stykker. Jeg har dårlig erfaring med rosesalg her oppe - det som står igjen er elendig og de får ikke tid til å etablere seg ordentlig før vinteren. Ergo satser jeg på å finne fine eksemplarer nå og som jeg kan plante i nærmeste fremtid :). Selv om han som jeg bor sammen med klør seg i hodet og lurer på nårtid jeg skal få ned alt...

Men jeg har da en plan.... ;)

1 Comment:

potentilla said...

Gratulerer, jeg kommer på inspeksjon til helga :)