tirsdag 28. juni 2011

Småtroll i hus ;)

Natt til mandag for tre uker siden la jeg 18 egg inn i rugemaskinen - 9 Hedemorahøns og 9 Kochin. For de uinnvidde tar det tre uker å ruge ut kyllinger og på søndagskvelden hørte jeg piping inni de første eggene. Det ble en lang kveld og delvis natt - og mandagen fortsatte i samme dur. Etterhvert fant jeg ut at det var tre egg der utviklingen hadde stoppet (vi hadde også tidligere fjernet tre egg etter ca to uker der to var tomme og ett hadde stoppet opp i utviklingen). På ettermiddagen begynte det å bli stille i de resterende eggene og det kom ingen hull i dem - jeg var helt nødt til å hjelpe til. Dessverre var jeg nok for seint ute på tre av dem - den ene kyllingen var død og de to andre døde rett etter at jeg hadde fått hull på skallet. Utmattelse er den mest sannsynlige årsaken, men den største som allerede var død tror jeg rett og slett var blitt klemt ihjel da det jo ikke er den aller største plassen inni der...

De to siste Hedemoraene lå leeeenge og de ville ikke trekke blodet fra eggesekken til seg, men til slutt tørket navlestrengen inn. De hadde navlebrokk som blødde og her fikk man da behov for sin jobbekspertise - i natt fikk de bleie av plaster og bandasjeteip...Og i formiddag var det begynt å trekke seg sammen og tørke så jeg håper at dette gjorde susen :D Hehe ;) De har fått førstehjelp i form av væskebehandling da de var fryktelig slappe - og i ettermiddag hadde de kommet seg såpass på beina at de kunne slippe inn til de andre. Det er ikke til å unngå at mitt "morshjerte" gleder seg når de klarer seg :)

Men iallefall - her er nyervervelsen - 6 Kochin og 4 Hedemora:




2 Comments:

Rita Hogefeld said...

Neiiiiiii, så søte! Og så hyggelig for Per-Jon, da. Nå får han selskap :D

potentilla said...

Helledussen, ååååå....Må bare ta en liten signingsferd til Finnmark så kommer jeg på barselbesøk. Hold-han-du-vet-langt-unna!!