lørdag 28. juli 2007

Herlig ferie til ettertanke...

For halvannet døgn siden landet jeg på norsk jord - og det er alltid godt komme hjem igjen . Og jeg har allerede vært et døgn på jobb... Vi har hatt en deilig ferie, og batteriene har fått litt oppladning - det trengtes virkelig etter en tung vinter. Mamma var med oss - hennes første tur til syden, og hun planlegger emigrering allerede . Jeg må si at jeg var noe skeptisk til reisemålet da jeg har hørt forskjellige ting fra andre - men jeg må si at jeg har overhodet intet negativt om Bulgaria. Befolkningen var utrolig hyggelige - de gjorde alt for at man skulle trives. Leiligheta vår var super - 2 soverom, 2 bad, kjøkken, stue og gang + 3 terasser - den inneholdt alt man trengte . Det var flere basseng ved hotellet samt at det lå rett ved stranden, så beliggenheten var det inget å si på . Litt skuffet over beplantingen var jeg - det var ikke det mest sprekeste jeg har sett - polkastripete petuniaer fantes der også... . Bulgaria kalles "The land of Roses" - og det hadde de plantet mye av - men ikke alt var like pent der heller... Sånn er det når man er hagegal på ferie - det skal litt til for å imponere... I Bulgaria var det store kontraster mellom fattig og rik - mellomklasse fantes ikke. De to første årene etter fødsel skulle man ikke arbeide, og man fikk 100 Leva i mnd fra staten å leve for. Dette tilsvarer mellom 400-500 kroner... Prisene var på tur oppover men lønningene fulgte ikke etter - det var helt vanlig at man hadde 3-4 jobber. Ei månedslønn ligger mellom 200-300 Leva (gang med ca 4,5). Innbyggertallet er på tur nedover - noen flytter fra landet, andre velger å ikke få barn eller de får bare ett. Alt dette er grunnet den økonomiske situasjonen de er i... Etter kommunismens fall må de betale alt selv - selv helsetjenestene. Dette ble gjenspeilt i den fattige befolkningen - jeg så flere med amputerte bein som satt og tigde penger og tannhygiene var fraværende på mange (hvis de hadde tenner igjen...). Etter å ha sett slikt skjønner man hvor godt man egentlig har det... Vel, noe negativt var det - de burde absolutt få ei ordning på søppelsituasjonen. Det var slengt søppel stort sett over alt. Søppeldunkene var overfylte, og det som ikke fikk plass ble slengt rundt om omkring eller kastet på diverse bål. Men det skyldes vel økonomien det også. Vel, iallefall så hadde vi det fint - selv om man så endel som ligger til ettertanke....men av og til trenger man kanskje slike oppvåkninger også....
Hagedagbok 2007
Tilbakesporings URL for dette notatet er:
http://www.hagegal.no/hagefora/trackback.php?e=18224
Side 1 av 1
Forumets hovedside -> Dagbøker -> alexias komplette galskap -> Herlig ferie til ettertanke...
Av
Innlegg
primulaSvært skravlete bruker
Ble bruker: 15 feb 2006Innlegg: 919Bosted: Målselv i Troms
Skrevet: tor jun 28, 2007 11:06 Tittel:

Velkommen tilbake! Godt med 14 dagers ferie i varmen kan jeg tenke meg. Har også lyst på sydentur i sommer, men har ikke fått ut fingeren og skaffet billett enda. (Det var så mye greiere før da vi bare gikk inn på reisebyrået og bestilte.)
Til toppen

alexiaSvært skravlete bruker
Ble bruker: 10 feb 2005Innlegg: 1526Bosted: Ringvassøya i N-Troms
Skrevet: tor jun 28, 2007 14:48 Tittel:

primula skrev:
Velkommen tilbake! Godt med 14 dagers ferie i varmen kan jeg tenke meg. Har også lyst på sydentur i sommer, men har ikke fått ut fingeren og skaffet billett enda. (Det var så mye greiere før da vi bare gikk inn på reisebyrået og bestilte.) Jotakk - deilig med skikkelig varme, men de siste dagene nærmet tempen seg 40-tallet - og da lengter iallefall jeg hjem til litt nordavind... Det er jo bare å ringe reisebyråene - så hjelper de deg over telefon. De sender jo tilbud pr mail til deg slik at du kan godta eller forkaste
Til toppen

torillTurbobruker
Ble bruker: 15 mar 2003Innlegg: 2316Bosted: -Ålesund-
Skrevet: tor jun 28, 2007 16:32 Tittel:

Velkommen hjem!! Det gjør godt å få ladda batteria ....Gleder meg til Kreta ."bare" 43 dager igjen... Håper tempen blir rundt 40
Til toppen

Vis innlegg fra: Alle innlegg1 dag7 dager2 uker1 måned3 måneder6 måneder1 år Eldste førstNyeste først
Forumets hovedside -> Dagbøker -> alexias komplette galskap -> Herlig ferie til ettertanke...
Side 1 av 1
Skrivervennlig side av dagbokenPowered by the Blog Mod version 0.2.4 by HyperionPowered by phpBB © 2001, 2002 phpBB GroupWeblog Template by Hyperion & Blogpoint.com

0 Comments: