lørdag 3. juni 2006

Travle dager...

Å, det er så mye man skal ha gjort, og nå føler jeg meg tygd og spyttet ut. På torsdag fikk jeg ånden over meg til å begynne med å lakke taket på Sigurds rom. Det har stått ubehandlet i snart 9 år - og det var mildt sagt mørkt og trasig på rommet hans. Så når ånden kommer og tar meg, da er det bare å henge seg på, for det kan være lenge til neste gang jeg ser den . Jeg kjøpte lakk som jeg fikk blandet hvitt i, og torsdag fikk jeg lakket første strøk i tak, vindu og ei ubehandlet bokhylle. Fredag pusset jeg ned og fikk smurt andre strøk - det ble 'skitlekkert' - taket lysnet betraktelig, og fikk en melkehvit finish. Lakken dekker ikke helt, man kan skimte treverket gjennom. Jeg er veldig fornøyd iallefall. Gubben visste nå ikke helt hva han skulle mene - det var kanskje i lyseste laget for ham.... Gjett hvor mange år jeg har brukt på å omvende ham fra ubehandlede furumøbler...? Men han er på gli i massevis - jeg fikk ham til og med med på å kjøpe mørkbeisede møbler til stua da vi kjøpte nytt for 2 1/2 år siden - må si meg ganske fornøyd med omvendelsen . På fredagskvelden kjente jeg at det begynte å murre i topplokket - og jeg fikk en hodepine som jeg aldri før hadde hatt... AUUUUUU - det er ikke annet å si - og moralen er: ikke lakk tak uten tilstrekkelig lufting.... Jeg gjør det ikke flere ganger for å si det slik... I dag har jeg vært på jobb, og da jeg kom hjem var det bare å hive seg i kakebaking. Vi skal i barnedåp i morgen, og jeg får meg en liten guddatter . Hun skal få det vakre navn: Signe Marie. Moren hennes er kappelan, så hun truet med å sende fadderne på bønnekurs... Tror kanskje det blir dåpsbarnets mor som ber for fadderne og ikke fadderne som ber for dåpsbarnet... . Det blir helt sikkert en koselig dag i morgen . Dagene har gått så i ett at det blir dårlig med tid til drivhus og hage. Det blir til at jeg skvetter litt vann i ny og ne, og passer på at det ikke kokes opp der inne. Jeg har bestilt lukeåpnere fra grønt fokus - det vil lette luftebiten betraktelig. I tilleg ble det litt annet derfra også - slike nødvendigheter som man finner ut at man må ha . I fjor kjøpte jeg meg noen clematiser, og de ble satt ned i bittesmå krukker. Jeg rakk aldri å få dem i jorda, og jeg tippet dem over på siden i høst. Jeg hadde egentlig regnet med at de hadde tatt kveld - men neida, de lever i beste velgående . De er nå pottet om i store potter og plassert i drivhuset, og det spretter i nesten alle pottene nå. Var i Tromsø på mandag, og der var jeg innom Sjølund, det eneste gartneriet av noe størrelse i Tromsø. Der fikk jeg med meg en Clematis recta 'Purpurea', men prisen var nå noe stiv 79,- for en liten potte... + en busk som jeg i farten ikke husker navnet på - den er mørkbladet såpass husker jeg I kveld var jeg innom ROM Hagemiljø og investerte meg i noen flere clematiser. Gud vet hvor jeg skal plassere dem, men ble overfalt av måha-syke og shoppingfeber, så da gikk det som det gikk... Jeg kjøpte: 'Albina Plena' 'Beauty of Worchester' 'Pixie' 'Purpurea Plena Elegans' 'Rouge Cardinal' 'Will Goodwin' 'Natascha' 'Kakio' Nevnte til min kjære om han kunne lære meg å sveise - fikk beskjed om at det jeg skulle ha sveiset - det ordnet han . Han fortjener et Jeg gleder meg til resten av sommeren - men det blir vel vann over hodet denne sommeren også.....

0 Comments: