torsdag 8. juli 2010

Min Geum coccineums lettsindighet bærer frukter ;)

Den første sommeren etter at huset vårt var ferdig fikk jeg stauderøtter hos mamma av gode gamle travere - deriblant en Geum coccineum.
Denne stauden er en del av mine barndomsminner og jeg husker at jeg syntes den var så fiiin, og jeg tror grunnen til dette er at det var en av de mest blomstringsvillige som fantes - og når den blomstret da var det ordentlig sommer :D. I dag prøver jeg å holde meg til en mere striks fargeskala og da kræsjer selvfølgelig fargen på Geumen totalt med det andre jeg har - og dermed er den forvist bak huset der den forøvrig blomstrer som bare det...Den bryr seg det spøtt ;)

Før forvisningen sto den i et av bedene på oversiden av huset og den har nok rukket å være lettsindig før den ble flyttet - noe flere frøplanter er bevis for ;). Disse frøplantene har fått stå - for da livet mitt tok noen svinger og jeg ikke klarte å henge med, så har dette bedet fått stått urørt av mine hender. Jeg så nok at det mest sannsynlig var småplanter av Geumen som hadde spirt, og jeg tenkte at jeg skulle luke de bort når jeg en gang fikk tid og ork. Og jeg sier nå at det var godt at jeg ikke hadde ork...

I sommer er det første gang de blomstrer, og de har sprunget ut de siste dagene i varmen som vi har hatt i det siste. I ettermiddag da jeg sto og så utover "elendigheta" skuer jeg plutselig dette:


Geumen min har produsert avkom som er relativt fylt!!! Jeg sammenlignet med de andre frøplantene - men de hadde bare enkle kronblader (noen litt flere), men ingen var helt slik som denne. Nå venter jeg i spenning for å se om de neste blomstene også vil bli slik - og da skal iallefall den få en penere plassering en sin mor ;)

5 Comments:

Linda said...

Synes den var fin jeg:) Alltid flott med noen fargeklatter innimellom som om de har sådd seg selv:)

hajal. said...

Og naturligvis må den i så fall få namn etter "fostermor" og bli heitande Geum coccineus 'Alexia' ! ;)

solfrid said...

Elsker Geum, lette å så, lette å dyrke!

Alexia said...

Hehe Hajal - du sier noe ;)

Anne (Moseplassen) said...

så nydelig den var! Artig at den har frødd seg sjøl og lage noe helt nytt. Akkurat det er noe av det artigeste med plantene, at de plutselig finner på nye sprell.