torsdag 10. august 2006

Nytt siden sist

[ Akkurat nå: jobber jeg med å male hus ]

Ja, dagene flyter avgårde, og det blir liten tid til opptatering... Men iallefall - et lite referat fra Sverigeturen: Når det gjelder hagebesøk så ble det dårlig med det - dagene fløt avgårde med nok av aktiviteter med mann og barn, så det får jeg ta en annen gang. Imidlertid så var øynene vidåpne når det gjaldt hager vi passerte, og det kom et henført sukk nå og da... Utplantningene i det offentlige rom - som svenskene slår oss ned i støvlene med (iallefall når man sammenligner med her nord i Norge) - var bare helt fantastiske til tider. Sukk... Og selvfølgelig glemte jeg å ta bilder av herligheta . Her er et bilde av et artig parti som var på en fiskecamp vi besøkte På campingplassen der vi bodde var det også beplantet i små og store bed + store plantekasser. Alle plantekassene hadde en eller annen form for Pelargonium, og det ble noen sene kveldsturer for å sikre meg en liten stikling av alle sortene . Jeg har heller ingen dårlig samvittighet for akkurat det - det var ikke hver dag det var vannet i kassene kan man trygt si, og enkelte planter var rett og slett avknekt av vandaler . Det var spesielt ille i de områdene der barn/ungdom oppholdt seg om kveldene... Ja, det blir vel gjerne slik... Nå gjenstår det å få stiklingene til å rote seg (noen har gjort det allerede), og at de vokser og blir store. I tillegg må jeg prøve å få dem identifisert - synes det er kjekt med navn når man skal bytte med andre pellistullinger. Det leder meg inn på noe annet: Jeg begynner å få en uhorvelig samling med pelliser... Hvordan i huleste har det skjedd?? Og så fort??? Men flotte er de synes jeg . En tur på gartneri ble det også - og det ble noen nye flotte pelliser med meg hjem samt 3-4 stauder. Disse er blitt skifta jord på og møysommelig vasket - jeg vil ikke ha noen nye skadedyr hit... Denne karen under her vandret forbi forteltet vårt en sen kveld - nusselig Når det gjelder drivhuset mens jeg har vært borte - min svigerfar på 74 har vært vanninghjelp - og det var blandede resultater kan man vel si... Bevares - jeg er kjempefornøyd med at han i det hele tatt kunne skvette litt vann i ny og ne, og jeg hadde regnet med litt frafall i mitt fravær . Så noe var nok tørka ihjel og andre hadde drukna. Storopprydding ble det - og masse ble kassert - det ble i det minste ryddigere av det . Jeg ommøblerte også i drivhuset når jeg kom hjem - kasta ut en plantetrapp som jeg syntes tok opp alt for mye plass. Tomatplantene som jeg hadde pottet om i store selvvanningsmurerbøtter før jeg dro hadde virkelig kastet seg i voksinga . De lå utover gulvet, så jeg måtte støtte dem opp med bambusstenger. Jeg har en anseelig mengde tomatplanter ++, og de var plassert utover hele gulvet. Jeg ryddet og kastet ut de reolene som var "dårlige"- og dermed fikk alle tomatene plass ved den ene langveggen i drivhuset . Tomatene har nå begynt å blomstre, og jeg har måttet knipet av endel sideskudd som var kommet mens jeg var borte. I og med at mye har tatt kveld, så har også endel bytteplanter avgått de også. Det er litt kjedelig å måtte melde til mottakerne av disse og si at "Dessverre kan du ikke få akkurat den jeg hadde lovet deg - men kan du kanskje få noe annet...". Håper at ikke altfor mange blir sur på meg... Når det gjelder drueplantene som jeg kjøpte her tidligere i år - det går bra med den ene - den vokser som et uvær. Den andre står bare og sturer og vokser ikke en millimeter. Den har vært litt merkelig i bladene fra jeg fikk den, og nå er de begynt å gulne og den har begynt å kaste de nederste. Hva kan dette egentlig være?? Næringsmangel?? I tillegg har jeg fått en vanvittig mengde småfluer i drivhuset som tydeligvis yngler noe fryktelig - småmark i jorda. Blæh...!! Hærmygg kanskje?? Jeg dusjer jorda hver dag med ei blanding av grønnsåpe, salmiakk og rødsprit, men er noe usikker på om det hjelper. Det ligger iallefall døde marker oppå jorda i enkelte potter. Jeg må vel bare fortsette behandlinga selv om noen planter ikke liker den og ser mere død enn levende ut. Fy søren at jeg skulle bli plaget av slikt jævelskap . Nei, nå må jeg gå ut og begynne å male - vi har starta på maling av hus, og vi kan vel kanskje si at det er ikke akkurat det morsomste jeg vet... Men det må gjøres Ha en strålende dag!!

0 Comments: