onsdag 21. juni 2006

Tett i pappen

Ja, så gikk det slik jeg fryktet - jeg har fanget opp noe faenskap, antagelig en kraftig forkjølelse... . Jeg er ikke døden nær, men tett i nese, øyne og i pappen generelt. Noe feber har jeg også, men hvor mye vet jeg ikke da den ble sporenstreks slått tilbake av en kraftig dose Ibux i morges. Men småspiker svetter jeg fortsatt. Når jeg blir forkjølt eller får influensa, så forverres ryggensmertene ganske kraftig også. Sånn ellers klarer jeg helt fint å leve med de smertene jeg har - de var mye verre for 2-3 år siden. Det høres kanskje rart ut å være glad for smerter, men når man har hatt det MYE verre, så vet man å sette pris på at ting blir bedre selv om det ikke er borte Nei, det var dagens klaging og jamring... Over til noe langt hyggeligere. Ungene er på skole og i barnehage, og Sigurd har siste skoledagdag før sommerferien. I ettermiddag skal 2.klasse med foreldre/søsken møtes i fjæra nedenfor skolen for sosialt samvær og grilling - vi får håpe at været blir bra. Det ser dårlig ut for sol, men vi satser på opphold. Hvis det regner, så avlyser vi det hele. Min kjære har kjørt inn til byen, så han blir vel borte en stund utover dagen, så nå har jeg masse tid helt for meg selv - men om jeg klarer å få noe gjort med min labre form det gjenstår å se. I går fikk jeg gjort masse. 3 timer ble tilbrakt i drivhuset i går formiddag. Det ble priklet masse, og jeg satte ut alle de plantene som ble priklet tidlig i vår. De har begynt å få en anseelig størrelse, så jeg tenkte at de har det bedre ute. Da fikk jeg også frigjort en god del benkeplass - som fort ble fylt opp av alt det andre som jeg har priklet . Jeg gikk over alle pottene som det ikke er spiring i, og disse plasserte jeg i små isoporkasser som stables oppå hverandre. Disse skal jeg skyve inn i et hjørne, så får de bare stå der foreløbig. Ergo fikk jeg enda mere benkeplass . Blærespireaen - Physocarpus opulifolius ’Diablo' - som jeg kjøpte på Sjølund gartneri her tidligere, klipte jeg topper av og satte i jord + perlite. Jeg håper at de setter røtter - den er bare lekker synes jeg . Hvis noen har gode ideer, eller har innvendinger på hvordan jeg har gjort det - gi lyd! Jeg måtte ta meg en arbeidsøkt ute også, så det første jeg måtte gjøre var å ta spade med meg for å få opp 'Høymuggel' og løvetann som så hjertelig hadde frøsådd seg over hele plena... . Deretter slo jeg hele nedsiden, nordsiden og øversiden. Sørsiden fikk jeg ikke tid til å ta i går, så den får bare vente litt. Det begynner å ligne en jungel der... Oppover innkjørselen på sørsiden (samme ustelte plenbit som omtalt ovenfor) har jeg plantet rosebusker for noen år tilbake. Tanken var at det skulle bli en hekk med tid og stunder. Rosen er 'Moje Hammerberg', og selv om jeg vet at mange her inne rynker på nesen av rugosaer, og spesielt denne, så er det et spørsmål om herdighet her jeg bor... Man lærer seg etterhvert å sette pris på det som vil vokse her For et par-tre uker siden spadde jeg opp all plena mellom 3 av dem, la duk i ytterkant og la belegningstein inn mot plena. Tanken min er at dette skal stoppe ugresset/gresset samtidig som det letter plenklippinga. Da kan jeg kjøre klipperen oppå raden av steiner. Imellom rosene planter jeg blå Geranium - ukjent sort. Tror de vi kle hverandre . Men jeg har mye igjen da det er 13 roser totalt. Jeg fant også 2 rotskudd av Mojaen og 1 rotskudd av en rugosa med enkel blomst - de skal få nytt tilholdssted. Nei, nå skal jeg se om jeg klarer å kreke meg ut og prikle litt - ingenting stopper meg når det gjelder å få rote litt i jord Ha en strålende dag!

0 Comments: