lørdag 22. april 2006

Hektisk uke og endelig drivhus :-D

Jeg har hatt noen ganske aktive dager på hagefronten, og jeg har fått utrettet en god del . Mange av småplantene mine er priklet om, og det er disse som har fått ny jord: Agastache anisata Dianthus Sp. 'Russian Skies' Gaillardia grandiflora 'Burgundy' Geranium pratense 'Mrs. Kendall Clark' 1 stk... Melica altissima atropurpurea Myosotis sylvatica 'Snowsylva' Polemonium boreale 'Bilbo' Potentilla nepalensis 'Miss Wilmott' Stachys byzanthina Sistnevnte ble det 65 stk av – og flere skal det bli da jeg har en potte stående ute som sikkert spirer seinere. Denne planten har jeg fått sånn sansen for da jeg har oppdaget at det er en universalplante – den går til stort sett alt med sin nøytrale farge, samt at den er en flott bunndekker. Jeg har også fått vasket undervanningsbrett og plassert krukkene med prikleplantene i dem– og disse står nå pent plassert på kjøkkenbordet... Dette sjakktrekket har nok skyndet på monteringen av drivhus – han skal starte i dag... Hvorfor sånn hast da…? Det er da trivelig å innta frokosten i grønne omgivelser... Jeg har fått alle peonrøttene i jord, og det ser ut som at det har gått bra å ha dem liggende ei stund i kjøleskap – det var bare en som hadde fått litt inntørkede knopper – men bare det er liv i rota så er det for øvrig ikke så nøye. Spennende prosjekt å se om jeg får det til – jeg har ikke hatt hell med tidligere forsøk – men det kan nok heller skyldes gartneren tror jeg . Ute i bedet er det foreløpig lite som spretter. Hadde meg en runde i går – og det har nok blitt litt frafall - spesielt på løkene mine... Tela har presset dem opp av marka med det resultat at de har råtnet når været har vært slik det var i vinter. Det er ikke noe særlig med barfrost og tøvær om hverandre – da hjelper det lite at de er plantet i ei skråning. Jeg gravde alle løkene mine opp i høst, delte dem da de hadde formert seg kraftig, og satte dem ned igjen – kanskje jeg ikke skulle ha gjort det... Håper bare at alle sortene har berget seg da jeg har spredt dem over et større område. En stor glede var det når jeg oppdaga at alpegullregnen som jeg sådde i fjor og plasserte i en potte ute (la den over på siden i høst), lever faktisk i beste velgående! Da tåler den ganske mye mer enn hva soneangivelsen skulle tilsi. Vi ha jo hatt en skikkelig streng vinter med all denne barfrosten og nesten ingen snø til isolasjon. HURRA!! I går tok jeg inn flere av staudene som har stått ute – ca 60 forskjellige. De som sto på vaskerommet og ikke ville spire har jeg kasta ut – et lite skifte i temperatur skader nok ikke. Julerosefrøene var blant dem som jeg tok inn, så nå kan jeg vente i spenning om de spirer. Det var helt ferske frø, og tasmanierne lovte at de skulle spire første året – vi får se om de holder hva de lover... Fortsatt god helg til dere!

0 Comments: