torsdag 27. april 2006

Skippertakinnlegg

Får visst ikke skrevet så mye her som jeg kanskje burde... Det blir litt sånn skippertak dette... Men iallefall - oppdatering følger: Nå har noen av staudene som jeg tok inn begynt å spire, og det er disse: Acinos alpina Astrantia major 'Rose Symphony' Delphinium 'Giant Astolat' Geranium 'Vision Light Pink' Geum 'Feuerball' gul Heuchera americana 'New Hybrids' Lewisia nevadensis Lupinus arboreus ex 'Barton On Sea' Papaver orientale 'Perrys White' Primula denticulata mix Primula denticulata rød Tricyrtis hirta Sålista oppdatert her Dahliaene er ankommet og de skal i jord i dag - lista finner du her. Var i byen i går og der ble da handlet inn masse jord, gjødsel, bambuspinner og potter. Jeg skulle også ha undervanningbrett da de jeg har begynner mildest talt å bli dårlig - men det fant jeg ikke på de stedene der jeg var. Jeg får ta limpistolen og reparere de jeg har - det funker bra faktisk, og de blir helt tette for det har jeg prøvd før Jeg går og gleder meg til jeg får alle stiklingene av pelargoniumene som jeg har byttet til meg hos forskjellige snille mennesker rundt omkring i Norges land. Spesielt gleder jeg meg til rosenknoppellisene vokser til og blomstrer . Jeg har fått mamma helt tussete også - hun kom jo på den flotte rosenknoppen som min farmor hadde og som hun brukte å beundre - så nå har hun tinget stikling av meg . Greit og være to gale i familien - eller skal man si 3 - lillesøstra mi er jo også lettpåvirkelig (forøvrig nick 'Tuppa' på hagegal - men har ikke postet så mye enda). Pakker i posten hagler inn - jeg har fått pakke fra Rita, Blome, Reidunn, RandiM og Eirunn - og venter på flere ... Det skal hode til for å holde styr på dette... Men gud så gøy!!! Plantene fra Zimtrade har det bra, og de vokser og trives. Dete er nok lurt å kjøpe røtter på våren da kvaliteten da er mye bedre. Tidligere har jeg ventet til litt lengre utpå før jeg har bestillt, og da har jeg mistet en god del. Jeg tror det blir tidligkjøp seinere år også Vi har jo hatt et nydelig vær her i det siste med gode temperaturer - så det spirer og gror - HURRA! Jeg har ikke fått begynt ute med oppryddinga etter vinteren - det har vært hektisk med jobb og div annet i det siste, men satser på å få begynt i løpet av denne uka. Drivhuset er på tur opp - skjelettet er nå kommet på plass. Venter på å få satt inn plater - tror det vil bli litt luftig uten... Gleder meg helt enormt! Å, jeg har bare SÅÅÅ mange planer i mitt hode - men så var det det å få gjennomført det da... . Jeg leser med interesse tråden om husarbeid kontra hagearbeid, og skulle ønske at jeg også bare kunne slippe alt og gjøre kun det som jeg har lyst til - og det er IKKE husarbeid. Dessverre har jeg en mann som går på skole og ikke har kapasitet til å hjelpe til så mye som jeg skulle ønske, og jeg synes ikke det er så koselig at huset ser 'bomba' ut... Strøkent er det ikke, men en viss orden må jeg ha, og da kommer hagen sist. Jeg tror jeg må lære alle i familien til å like hagearbeid...

0 Comments: