torsdag 23. februar 2006

Trollvinter!

Arrrghhh! Nå er jeg irritert! Jeg var ute i går og tok et overblikk om hvordan det sto til etter denne merkelige vinteren vi har hatt - og det var ikke noe morsomt å se resultatet. Takløkene er råtnet bort, nesten alle løkene (og det er mange) var presset halvveis opp av jorda av tela - enkelte av småirisene kunne jeg se blomsten på, og der hadde jo frosten tatt livet av det som var kommet opp... Det lå et is-lokk delvis over hele bakken på øversiden. Jeg hadde plutselig fått ei elv som rant rett gjennom storbedet i bakken.... ÅÅÅÅÅÅ, jeg blir fortvila og irritert!!! Jeg turte rett og slett ikke å sjekke noe mer - la den overraskelsen komme til våren... (og nå har det frosset på igjen...) Nå må jeg begynne å tenke på hvordan dette skal kunne forebygges. Kanskje det er lurt å blande inn mere grus i jorda til våren - og jeg som skifta ut all jorda i fjor da den var så dårlig... Men det spørs om det hjelper for tela setter seg vel uansett. Jeg tror jeg dauer.

Sånn ellers har jeg sett på alle de flotte plantene vi kan få tak i gjennom importene, og jeg må bare si at det holder hardt dette... Innimellom tar krampa meg, og jeg har SÅÅÅ lyst til å sende inn bestilling. Siklefaktoren er ubeskrivelig høy . Herregud det er godt fristen snart er ute på noen importer . MEN Idefix sin hostaimport SKAL jeg være med på (jeg tror jeg begynner å få dilla på Brunnera OGSÅ...) . Jeg kan bare ikke kjøpe inn i hytt og gevær - jeg har så mye som skal gjøres, og hvis mange av sortene jeg har sådd spirer, så må jeg jo plassere dem også. Til nå er jeg kommet til ca 175 sorter, men har enda mye igjen . Mandagen ble blant annet brukt til å vaske såpotter, og det ble ca 115 i tallet. Disse er snart brukt opp - de siste går i løpet av formiddagen, så da er det bare å hive seg i vaskinga igjen . Jeg tror også jeg må vurdere om jeg skal sette sålista mi på en egen tråd, da det muligens blir litt mere oversiktlig. Her er iallefall det jeg har sådd siden sist:

Acaena microphylla
Acinos alpina
Aconitum alboviolaceum
Adonis vernalis
Alchemilla erythropoda
Allium fistulosum
Allium narcissiflorum
Allium ursinum
Anemone demissa
Anemone globosa
Anemone magellanica
Anemone multifida
Anemone narcissiflora v. crinita
Anemone ranunculoides 'Flore Pleno' sp.
Anemone trullifolia
Angelica gigas
Astilbe arendsii
Astrantia 'Lars'
Astrantia major 'Rose Symphony'
Astrantia major 'Ruby Wedding'
Caltha palustris v.alba
Clematis alpina
Clematis recta
Clematis tangutica 'Radar Love'
Delphinium cultorum elatum 'Giant Astolat'
Delphinium cultorum elatum 'Percival'
Eupatorium maculatum 'Atropurpureum'
Gentiana acaulis
Gentiana clusii
Gentiana purpurea
Gentiana verna
Geranium phaeum 'Album'
Geum 'Mrs. Bradshaw'
Geum hybridum hort. 'Feuerball' rød
Gladiolus caucasicus
Gladiolus imbricatus
Heuchera americana 'Dale's Strain'
Heuchera sanguinea 'Firefly'
Hosta sielboldiana 'Elegans'
Laburnum alpinum - alpegullregn
Lewisia cotyledon 'Heckneri'
Lewisia cotyledon 'Sunset Strain'
Lilium martagon 'Rubrum'
Lunaria rediviva
Lysimachia clethroides
Lythrum salicaria 'Rosy Gem'
Meconopsis pseudointegrifolia
Mertensia virginica
Monarda didyma
Monarda didyma 'Panorama'
Polemonium carneum 'Apricot Delight'
Primula acaulis 'Springtime Mix'
Primula auricula double
Primula glaucescens
Primula japonica mixed
Primula pubescens
Prunus serotina - Glanshegg
Pulsatilla montana
Pulsatilla patens
Pulsatilla vernalis
Pulsatilla vulgaris 'Alba'
Sanguinaria canadense
Stachys byzanthina
Tellima grandiflora
Thymus serpyllum 'Albus'
Tiarella polyphylla 'Filigran'
Tiarella wherryi
Trollius laxus
Veronica gentianoides

0 Comments: