søndag 5. februar 2006

Nå har frøkaoset starta...

Ja, da var årets startskudd gått for frøsådden - litt sent vel og merke når jeg leser at andre har begynt LENGE før meg... . Begynner å få dårlig tid på meg skjønner jeg.... Nei, får håpe at det er sånn nogenlunde i rett tid - jeg kaster dem ut på marka uansett, så her blir det å gå unna. Det eneste jeg er bekymret for er hvordan det skal gå når jeg en gang skal prikle dem ut... . Jeg har ikke turt å telt over hvor mange sorter det blir.... Noen hundre regner jeg med.... Her på stedet har vi en isoporfabrikk som produserer fiskekasser - ergo: finfine såkasser . Og gjett hvem som har en kompis som jobber der . Disse skal fylles og settes ut, så får vi se hvordan det prosjektet går. Drivhuset som jeg ENDELIG fikk kjøpt meg i høst ligger på lagring på verkstedet til mannen min - sokkelen er støpt med sluk og innlagt vann, så jeg gleder meg vilt til det kommer opp utpå vårparten en gang . Størrelsen ble 10 kvm, men tror kanskje det blir LITT lite - iallefall sånn etterhvert... . Samboern har truet meg med at han ikke blir å sette det opp, for han regner med at det er det siste han blir å se til meg... . Må visst stryke han medhårs ei stund fremover (Hørte jeg kvinnelist... ). Det jeg til nå har sådd er:

Helleborus orientalis 'Mrs. Betty Ranicar'
Helleborus orientalis 'Julie'
Helleborus orientalis 'Elizabeth Town Spotted'
Helleborus orientalis 'Boughton Beauty'
Helleborus orientalis 'Double Red'
Helleborus orientalis 'Elizabeth Town Strain'
Helleborus orientalis 'Double Pink'
Helleborus orientalis 'Mixed Colored Doubles'
Helleborus orientalis 'Dark Strain'
Hosta 'Premium Mixed'
Hosta 'Sunpower'
Hosta 'Pauls Glory'
Hosta 'Lakeside Black Satin'
Hosta 'Big Daddy'
Hosta 'Big Blue'
Hosta ' Decorative Foliage Mixed'
Hosta venusta
Rosa rugosa alba dobbel
Meconopsis bet. 'Hensol Violet'
Meconopsis cambrica
Meconopsis 'Lingholm'
Meconopsis 'Himalayan mix'
Anemone lesseri
Anemone obtusiloba
Anemone baldensis
Anemone virginiana
Primula laurantiana
Primula florindae
Lewisia pygmaea
Lilium pyrenaicum
Allium mixed
Delphinium oxycephalum
Geranium mixed

Julerosene er jeg veldig spent på - fikk dem helt ferske fra Australia, og de var prøvesådd der. Håper det går bra - krysser fingrene

0 Comments: